Ansamblul CLÉMENT JANEQUIN

Creat la Paris în 1978, Ansamblul Clément Janequin se dedică în primul rând muzicii renascentiste profane și sacre, de la Josquin la Monteverdi. Interpretarea inimitabilă a cântecului parizian din secolul al XVI-lea a dus la redescoperirea uneia dintre epocile de aur ale muzicii franceze, iar înregistrările ansamblului, Les Cris de Paris, Le Chant des Oyseaulx, Fricassée Parisienne și La Chasse, făcute la Harmonia Mundi, au devenit puncte de referință în acest sens. Accesibile unui public larg, aceste lucrări de Janequin, Sermisy, Bertrand, Costeley, Lassus, Le Jeune ilustrează contrastele care abundă în Renaștere: lirismul emoționant al cântecelor de dragoste și umorul mușcător al cântecelor rustice, inspirate din povești și farse populare, zgomote ale naturii, ale străzii sau ale războiului – o apropiere veritabilă între arta populară și arta erudită.
Cu toate acestea, Ansamblul Clément Janequin nu se limitează la secolul al XVI-lea și interpretează programe care merg din Renaștere până în zilele noastre. De mai bine de 40 de ani, ansamblul susține concerte în întreaga lume și îl regăsim pe cele mai importante scene internaționale, precum și în cadrul festivalurilor de muzică veche.
În 2020, Ansamblul Clément Janequin înregistrează pentru casa de discuri Ricercar, și în coproducție cu Teatrul elisabetan al Castelului Hardelot, un CD consacrat lui Josquin des Prez, cu ocazia comemorării a 500 de ani de la moartea sa în 1521. Este, într-un fel, Lamentația lui Dominique Visse și a Ansamblului Clément Janequin la moartea lui Josquin, care încununează mai bine de 40 de ani de explorare a cântecului renascentist.

foto Antonella Spaccini

DOMINIQUE VISSE
contratenor

Dominique Visse, personalitatea sa extraordinară, eclecticismul său muzical, nu mai au nevoie de nicio prezentare.
Dominique Visse a intrat la Maîtrise de Notre-Dame de Paris la vârsta de 11 ani. În același timp, a început să studieze orga și flautul, pe care le-a absolvit la Conservatorul Național de la Versailles. Pasionat de muzica medievală și renascentistă, l-a cunoscut în 1976 pe extraordiarul contratenor Alfred Deller, devenind studentul său. De asemenea, a lucrat cu Nigel Rogers, René Jacobs și William Christie.
În 1978, Dominique Visse a fondat Ansamblul Clément Janequin cu care a înregistrat o serie de discuri cuprinzând lucrări polifonice franceze din perioada Renașterii cu casa de discuri Harmonia Mundi, discuri devenite adevărate referințe ale acestui repertoriu.
În anul următor, s-a alăturat ansamblului Les Arts Florissants facând în acelaşi timp și transcripţii pentru acest ansamblu.
De atunci Dominique Visse a devenit unul dintre cei mai căutați artiști din lumea operei baroce. Colaborează cu René Jacobs, Jean-Claude Malgoire, William Christie, Philippe Herreweghe, Ton Koopman, Alan Curtis, Nicholas MacGegan, Christophe Rousset, Robert King, Ivor Bolton, Harry Bicket, Emmanuelle Haïm și Vincent Dumestre pe scenele celor mai prestigioase opere din lume: Paris, Berlin, Londra, Köln, Amsterdam, Lausanne, Tel Aviv, Houston, Barcelona, Bruxelles, München etc. participând și la festivalurile din Glyndebourne, Aix-en-Provence, Innsbruck și Edinburgh.
Angajamentele recente includ rolurile Lychas (Ercole Amante) la Opéra Comique (dirijată de Raphaël Pichon), Satirino, La Natura și Furia (La Calisto) la Bayerische Staatsoper și Teatro Real din Madrid, Arnalta (L’Incoronazione di Poppea) la Salzburger Festspiele, Delfa și Eolo (Il Giasone) la Grand Théâtre de Genève și la Opéra Royal de Versailles, la Vecchia (Orfeo de Luigi Rossi) la Opéra National de Lorraine, Opéra Royal de Versailles și Opéra National de Bordeaux.
De asemenea, este solicitat să interpreteze roluri în opere contemporane precum Wonderful Deluxe de Brice Pauset la Grand Théâtre de Luxemburg, Outis de Berio la La Scala din Milano, Perela, l’homme de fumée de Dusapin la Opéra de Paris, La Frontière de Manoury la Théâtre La Dispute de Benoit Mernier la opera La Monnaie din Bruxelles. Dominique Visse a făcut peste o suta de înregistrări, în special pentru casa de discuri Harmonia Mundi.
În calitate de dirijor, colaborează cu ansamblul Café Zimmermann și Aedes (Concerte de Crăciun avand ca subiect lucrările lui Marc-Antoine Charpentier), cu Atelier Lyrique de Tourcoing (David și Jonathas de Charpentier) şi cu Corul si Orchestra Simfonică Radio din Ungaria (pentru Liturghia lui Alessandro Striggio).

 



Comments are closed.