ENSEMBLE AURORA

ENSEMBLE AURORA

Asocierea dintre sunet și lumină, revelată de afinitățile etimologice dintre cuvintele care indică sunetul și zorile, apărea adesea în miturile multor popoare antice. De la tradițiile indo-asiatice, europene și eschimose până la culturile africane și americane, sursa lumii este un sunet de lumină.
Inspirat de Eos, zeița cu degetele trandafirii, Ansamblul Aurora a fost fondat în anul 1986 de Enrico Gatti și alți muzicieni care s-au consacrat sudiului și interpretării tradiției muzicale italiene. Toți membrii grupului au o bună pregătire muzicală și s-au specializat și calificat în cele mai prestigioase școli europene cum ar fi Conservatorul Regal din Haga, Schola Cantorum din Basel, Centrul de Muzică Veche al Conservatorului din Geneva, Mozarteum-ul din Salzburg, Conservatoire Supérieure din Paris.
Într-o vreme în care sonoritatea muzicii vechi îmbracă o fizionomie foarte agitată și ritmică, Ansamblul Aurora și-a bazat cercetarea emisiei sonore pe caracteristica cea mai distinctă a esteticii secolelor XVII și XVIII: imitarea naturii și, prin urmare, a vocii umane, în dinamica, pronunțiile și articulațiile sale. Pe această bază, folosirea corectă a instrumentelor originale conform repertoriului nu este concepută ca un scop în sine, cât mai ales ca un mijloc prețios pentru recuperarea tradiției italiene, caracterizată de noblețe și rafinament, ce pot fi obținute numai printr-un echilibru perfect între pregătirea riguroasă și fantezia interpretativă.
Ansamblul a început prin a face studii riguroase asupra literaturii secolului al XVII-lea și asupra sonatelor a tre de A. Corelli, obținând astfel o bază stilistică, necesară pentru a putea interpreta ulterior muzica fără riscul unor interpretări anacronice.
Pe lângă multe programe instrumentale, au susținut și programe de cantate, lamentații pentru Săptămâna Patimilor, importantele oratorii La Susanna și San Giovanni Battista de A. Stradella și Stabat Mater de L. Boccherini, în colaborare cu soliști ca Roberta Invernizzi, Gemma Bertagnolli, Gloria Banditelli, Guillemette Laurens, Jill Feldman, Roberta Mameli, Lavinia Bertotti, Gian Paolo Fagotto. Formația a întreprins turnee în toată Europa, în Statele Uninte, America de Sud și Japonia, fiind oaspete a unor importante stagiuni de concerte, printre care se remarcă Festivalul van Vlaanderen, Festivalul Lufthansa din Londra, Festival des Cathedrales, Ambrases Schlosskonzerte Innsbruck, Festival International de Musique Sacrée de Lourdes, Tage Alten Musik Herne, Théatre de Caen, The Library of Congress (Washington), Festivalul Vivaldi din Veneto, Musica e Poesia a San Maurizio (Milano).
Ansamblul Aurora a realizat înregistrări pentru Tactus, Symphonia, Arcana și Glossa, printre acestea fiind numeroase premiere mondiale. Grupul a obținut de două ori Premiul I „Antonio Vivaldi” pentru cea mai bună înregistrare de muzică instrumentală italiană în 1993 și 1998, și de mai multe ori premiul „Diapason d’Or”, în mod special pentru CD-urile cu muzica lui Corelli.

 

ENRICO GATTI
vioară barocă

Născut în Perugia, Italia, Enrico Gatti s-a dedicat studiului repertoriului muzical al secolelor XVII și XVIII. Elev al Chiarei Banchini, a obținut licența în vioară barocă la Conservatorul de Muzică din Geneva, Elveția, încheindu-și studiile sub îndrumarea lui Sigiswald Kuijeken la Conservatorul Regal din Haga, Olanda.
A susținut numeroase concerte în Europa, Canada, America, Rusia, Japonia și Australia, cântând, printe alții, cu La Petite Bande, Ensemble 415, Concerto Palatino, Hesperion XX, La Real Cámara, ca lider al formațiilor Les Arts Florissants, Les Talens Lyriques, The Taverner Players, The King’s Consort, Ricercar Consort, Bach Collegium Japonia, Accordone, Accademia W. Hermans, Concerto Köln și ARTEK (New York), și cu dirijori ca Gustav Leonhardt și Ton Koopman. Dirijează Ansamblul Aurora, pe care l-a fondat în Italia în 1986. A înregistrat pentru Harmonia Mundi (Franța și Germania), Accent și Ricercar (Belgia), Fonit Cetra, Tactus și Symphonia (Italia), Arcana și Astrée (Franța), Glossa (Spania), precum și pentru rețelele radiodifuziunilor italiene, franceze, elvețiene, spaniole, olandeze, belgiene, germane, suedeze, finlandeze, rusești, canadiene și americane. A primit premiul I „Antonio Vivaldi” în 1993 și 1998, și de mai multe ori „Diapason d’Or”.
Enrico Gatti a urmat și o carieră didactică remarcabilă ca profesor de vioară barocă la Conservatorul de Muzică din Toulouse, Franța, Conservatorul din Geneva, Schola Cantorum din Basel, Elveția și Civica Scuola di Musica din Milano. În prezent, predă la Conservatorul din Haga și la Conservatorio „G. Verdi” din Milano. De asemenea, a susținut cursuri de măiestrie la conservatoarele din Paris, Lyon, Bordeaux, Madrid, Amsterdam, Utrecht, la Hochschule für Musik din Trossingen, Universitatea British Columbia, Universitatea din Texas, Universitatea din Salamanca, Universitatea din Tokyo, Accademia Chigiana din Siena, Scuola di Musica din Fiesole, și a predat cursuri de vară la Urbino, Erice, Venezia, Lanciano (Italia), Barbaste (Franța), Spa (Belgia), Béjar (Spania), Szombathely (Ungaria), Amherst (S.U.A.).
Enrico Gatti a fost membru al juriului la competițiile internaționale de muzică veche din Bruges (1993), Brescia (1995), Rovereto (1997 și 1998, președinte al juriului în 2010), Symphonia en Perigord (1998) și la Concursul de vioară barocă Ruspoli din Vignanello (2013 și președinte al juriului în 2014). Între anii 1997 și 2005 a fost directorul artistic al cursului de muzică veche din Urbino. Acum este membru al comitetului științific însărcinat cu publicarea ediției critice a operelor complete a lui Alessandro Stradella și a fost președintele comitetului științific al Simpozionului internațional Arcomelo 2013, care a avut loc în Fusignano în noiembrie 2013, la celebrarea tricentenarului morții lui Arcangelo Corelli.



Comments are closed.