Loading Events

« All Events

  • This event has passed.

CONCERTO DE’ CAVALIERI

September 17-7:00 pm - 8:00 pm

17 SEPTEMBRIE, ora 19, Biserica Evanghelică Lutherană (Punctele Cardinale)
„GRAND TOUR”
conducerea muzicală MARCELLO DI LISA

CONCERTO DE’ CAVALIERI
MARCELLO DI LISA, dirijor
FEDERICO GUGLIELMO, vioară barocă/concertino
KATARZYNA SOLECKA, vioară barocă
CODRIN EMANDI, vioară barocă
DIANA EMANDI, vioară barocă
ALESSIA PAZZAGLIA, vioară barocă/concertino
GIANCARLO CECCACCI, vioară barocă
HEILKE WULFF, vioară barocă
GIAN CLAUDIO DEL MORO, violă barocă
LUCA PEVERINI, violoncel baroc/concertino
LUCA COLA, contrabas
ANDREA PERUGI, clavecin

PROGRAM:
ARCANGELO CORELLI, Concerto grosso în re major Op. 6 No. 4: Adagio/ Allegro – Adagio/ Vivace – Allegro
ALESSANDRO SCARLATTI, Concerto grosso No. 3 in fa major: Allegro – Largo – Allegro – Largo – Allegro
FRANCESCO MANFREDINI, Concerto in pastorale în do major Op. 3 No. 12: Largo – Largo – Allegro
GIUSEPPE TORELLI, Concerto grosso în sol minor Op. 8 No. 6: Grave, Vivace – Largo – Vivace
GIOVANNI BONONCINI, Sinfonia a tre în re major Op. 4 No. 12: Grave, Allegro – Largo – Grave, Presto – Grave, Vivace – Grave, Allegro
ALESSANDRO SCARLATTI, Concerto grosso No. 1 în fa minor: Grave – Allegro – Largo – Allegro
ANTONIO VIVALDI, Concerto pentru 2 viori în la major, din ‘L’Estro armonico’, . 3 No. 5: Allegro – Largo – Allegro

 

GRAND TOUR
Scopul programului „Grand Tour” este să ofere, cât mai cuprinzător și cât mai detaliat posibil, o prezentare generală a tradiției Barocului italian, pe parcursul unui singur concert. În fapt, el include exponenții cei mai influenți ai școlilor importante ale timpului – napolitană, venețiană, romană, bologneză – și prezintă concerti preluate din repertorii care sunt semnificative atât din punct de vedere al complexității tehnice, cât și din punct de vedere al inovațiilor formale.
Urmând pașii Grand Tour-ului, călătoria culturală a nobililor europeni prin orașele italiene din secolul al XVIII-lea, acest program prezintă o comparație directă între lucrări provenind din diferite școli italiene: Alessandro Scarlatti (1660-1725), cel mai mare maestru al tradiției napolitane, și Arcangelo Corelli (1653-1713), unul dintre cei mai renumiți compozitori ai școlii romane; Antonio Vivaldi (1678-1741), al cărui nume însuși simbolizează rafinamentul muzical venețian, și Giovanni Bononcini (1670-1747), Giuseppe Torelli (1658-1709) cu elevul său Francesco Manfredini (1684-1762), trei rafinați și eleganți compozitori bolognezi.
Programul include un renumit Concerto grosso de Corelli: Op. 6 Nr. 1 în Re major, o capodoperă a Barocului italian, genul Concerto grosso atingând cu acest concert cel mai înalt nivel al perfecțiunii formale. Repertoriul lui Corelli a devenit într-adevăr modelul de necontestat al timpului și o referință pentru compozitorii de mai târziu. Caracterizate de o simplitate formală, aceste partituri reprezintă exemple elegante ale stilului Roman, incluzând toate caracteristicile și temele silențioase ale genului: atmosfera magnifică, calmul pastoral, lirismul elegiac și câteodată o virtuozitate intempestivă.
Concerto grosso Nr. 1 în Fa minor de Alessandro Scarlatti este, pe de altă parte, un exemplu de primă mână al stilului napolitan, al cărui cel mai autentic și influent reprezentant este probabil compozitorul. Contrapunctul sever, complexitatea formală și invențiile surprinzătoare sunt caracteristicile sale distinctive, departe de simplitatea lucrărilor lui Corelli.
Dimpotrivă, Concerto grosso Nr. 3 al lui Scarlatti a fost fără îndoială influențat de stilul lui Corelli. De fapt, partitura se îndepărtează clar de stilul obișnuit al compozitorilor napolitani, indicând linearitatea transparentă ce caracterizează concertele lui Corelli. Cu siguranță însă stilul propriu al lui Scarlatti este evident atât de la prima măsură, cu a sa originală și personală parte pentru vioară, cât și în dansul final. Cu toate acestea, tonul general al concertului, în special în fugă, cea de a treia mișcare, este în mod clar inspirată de modelul roman.
Pe de altă parte, piesele bologneze ale programului – Sinfonia a tre Op. 4 Nr. 12 de Bononcini, Concerto in pastorale Op. 3 Nr. 12 al lui Manfredini și Concerto grosso Op. 8 Nr. 6 al lui Torelli – sunt în întregime produse ale propriei școli. Ele par într-un anumit sens să privească înapoi spre stilul muzicii secolului al XVII-lea, toate resimțind puternic influența lui Corelli. Dar, în același timp, cei trei compozitori îmbogățesc această influență în lucrările lor, bazându-se pe cunoașterea celei mai autentice tradiții bologneze. Lucrările au o structură variată, mergând de la corale solemne, bazate pe modelul imnurilor Baroce, până la momente de dans solo, în care vocile alternează cu maximă virtuozitate, rivalizând una cu cealaltă și determinând stările de spirit.
Această explorare a diferitelor școli de muzică barocă italiene se încheie în Veneția, reprezentată inevitabil de cel mai faimos compozitor al său, Antonio Vivaldi. Mai mult decât oricare alt compozitor, el a fost capabil să adapteze formele vechii tradiții muzicale a orașului său și să le încorporeze într-un stil nou sclipitor, care a fost la vremea aceea considerat revoluționar. Concertul pentru două viori Op. 3 Nr. 5 în La major este preluat din L’Estro Armonico și arată, după cum spune și titlul colecției, cea mai îndrăzneață experimentare și cea mai modernă virtuozitate instrumentală, caracteristici de neuitat care au propulsat școala venețiană în plin secol XVIII.

Details

Date:
September 17
Time:
7:00 pm - 8:00 pm
Event Category:

Venue

Biserica Evanghelica Lutherana Timisoara
Str. Ionel I.C. Brătianu nr. 3
Timisoara, Timis Romania
+ Google Map

Organizer

Codrin Emandi
Phone:
+40 0723 443161
Email:
Website:
www.festivalmuzicaveche.ro