Loading Events

« All Events

THE BREATHTAKING COLECTIVE

October 19-7:00 pm - 8:00 pm

| 30lei

19 OCTOMBRIE, ora 19, MUZEUL NAȚIONAL DE ARTĂ TIMIȘOARA
BREATHTAKING
conducerea muzicală BRUCE DICKEY

THE BREATHTAKING COLECTIVE
HANA BLAŽÍKOVÁ, soprană
BRUCE DICKEY, cornetto
VERONIKA SKUPLIK, vioară barocă
CATHERINE AGLIBUT, vioară barocă
MIENEKE VAN DER VELDEN, viola da gamba
KRIS VERHELST, orgă/clavecin
JAN KREJČA, teorbă

PROGRAM:
M. CAZZATI (1616-1678): Regina coeli
N. CORRADINI (? -1646) Spargite flores, canto e cornetto
B. MARINI (1594-1663) Sonata seconda a doi violini
S. D’INDIA (c1582-1629) Dilectus meus / Langue al vostro languir
A. TROMBETTI (1544-1590) Emendemus in melius
(motet cu variaţiuni de Bruce Dickey)
G.G. KAPSBERGER (1580-1651) Toccata nona e Passacaglia
T. MERULA (c 1594-1665) Nigra sum
G. CARISSIMI (1605-1674) – Summi regis puerpera
****
C. TSOUPAKI (1963- ) Mélena imí (Nigra sum)
G.B. BASSANI (c1650-1716) Trei arii din
La Morte Delusa (Ferrara, 1686): Sinfonia avanti l’Oratorio / Speranza lusinghiera /
Se splende in un seno / Error senza dolor
Sonata prima a 3, Op. 5
A. SCARLATTI (1660-1725) Trei arii din Emireno (Napoli, 1697):
Rosinda: Non pianger solo dolce usignuolo /
Emiremo: Senti, senti ch’io moro / Emiremo: Labbra gradite

BREATHTAKING: A VOICE AND A CORNETTO ENTWINED

În secolele XVI și XVII, cornetto era legendar pentru uimitoarea sa capacitate de a imita vocea umană, imitație care privea nu doar sunetul său clar și limpede, ci și agilitatea, expresivitatea registrului, flexibilitatea dinamică și articularea care-l făceau să sune aproape ca și când interpretul însuși vorbea prin instrumentul său. Programul nostru, care pune în centrul atenției această imitare, se numește „breathtaking” (care taie respirația) nu numai pentru că atât vocea, cât și instrumentul se produc în muzică prin intermediul respirației, ci și în sensul în care această imitare, sperăm noi, va putea tăia la figurat răsuflarea ascultătorului. Tânăra soprană cehă Hana Blažíková, descrisă ca „una dintre cele mai captivante voci ale scenei baroce de astăzi”, se alătură acum lui Bruce Dickey, „cel mai mare virtuoz al cornetto-ului din vremea noastră”, pentru a celebra această alăturare între instrument și voce.
Programul nostru pornește de la începutul secolului al XVII-lea, când cornetto ajunge la apogeul dezvoltării sale. Se aștepta de la cântăreți și de la cornetiști să fie excelenți improvizatori și, în timp ce primii au preluat inițiativa în definirea stilului ornamental (numit gorgia deoarece se folosea gâtlejul pentru articularea notelor rapide), cornetiștii ajung și ei faimoși pentru înfloriturile lor muzicale. Această ornamentație plină de virtuozitate a pătruns curând în muzica solo și în noul stil cu bas continuu. În aceste piese cornetiștii se angajau în conversații muzicale cu cântăreții, imitând și repetându-și reciproc frazele muzicale și ornamentările, în așa fel încât vocea și instrumentul păreau „împletite”.
Cea de a treia parte a programului nostru explorează ultima fază a acestei istorii. La sfârșitul secolului al XVII-lea, cu precădere la Roma și Napoli, cornetto se bucură de o înflorire târzie, interpretând părțile de obbligato, de multe ori de o dificultate uluitoare, din opere și oratorii ale unor compozitori ca Alessandro Scarlatti, Giovanni Battista Bononcini și Giacomo Antonio Perti. Este literalmente ultima suflare a acestui instrument. Între aceste grupuri de piese provenind de la începutul și sfârșitul secolului al XVII-lea, prezentăm o lucrare nouă, în care am rugat-o pe renumita compozitoare greacă Calliope Tsoupaki să exploreze asemănarea dintre cornetto și voce. Noua compoziție utilizează textul Nigra sum sed formosa, deja întâlnit în program într-o lucrare a lui Tarquinio Merula.
CD-ul nostru de la Passacaille a apărut în septembrie 2016 și a primit recenzii excelente, cărora li se adaugă cinci premii Diapason. În 2016 și 2018, am întreprins două turnee cu programul nostru, foarte bine primit, în Statele Unite și Canada, incluzând concerte în Portland, Seattle, Vancouver, San Diego, New York City, Boston, Pittsburgh și San Francisco. De asemenea, am realizat turnee cu același program în Olanda în martie 2017 și în Australia în martie 2019.

Details

Date:
October 19
Time:
7:00 pm - 8:00 pm
Cost:
30lei
Event Category:

Venue

Muzeul Național de Artă Timișoara
Piața Unirii nr 1
Timisoara, Romania

Organizer

Codrin Emandi
Phone:
+40 0723 443161
Email:
Website:
www.festivalmuzicaveche.ro