GRAINDELAVOIX

GRAINDELAVOIX

Graindelavoix este o companie multidisciplinară din Antwerpen ai cărei membri sunt fascinați de interpretarea vocală, de genealogia repertoriilor vocale și relația acestora cu corpul afectiv, cu istoria și geografia. Graindelavoix a fost întemeiată la începutul secolului XXI de către antropologul și etnomuzicologul Björn Schmelzer, remarcându-se la scurt timp prin apariții publice. Prima lor înregistrare, Missa Caput de Ockeghem, apărută în 2006 la casa de discuri Glossa, a plasat-o rapid pe scena internațională. Fiecare nou proiect pornește de la un gest muzical concret, un repertoriu sau o operă muzicală, care aduce împreună atât complexitatea straturilor temporale cît și aspectele concrete ale practicii interpretative. Schmelzer a reușit să realizeze cu Graindelavoix un fel de muzicologie afectivă în acțiune: fiecare spectacol reprezintă o evocare și o actualizare a forțelor și afectelor virtuale prezente în elementele ce le-au servit drept punct de plecare. O partitură, o notație sau o inscripție reprezintă o parte nedeslușită a unei imagini muzicale dinamice care nu este niciodată independentă, ci funcționează ca o „dinamogramă”. Graindelavoix încearcă să activeze și să întruchipeze notația, o lectură activă în sens medieval. Trecutul nu este o realitate solidă de care suntem separați, ci este un set continuu de sublinieri și contra-curente care se ondulează și trăiesc în trupurile noastre: într-un timp și o locație geografică care se schimbă mereu, se petrec noi și noi erupții și coliziuni ale tectonicii temporale. Aceste simptome reprezintă pentru artiștii de la Graindelavoix modul de a înțelege cum să determine publicul să-și construiască propria memorie a semnificațiilor. Artiștii de la Graindelavoix provin din tradiții diferite și au experiențe și cunoștințe artistice variate. În timpul spectacolelor această eterogenitate nu este eliminată, ci adâncită. Graindelavoix și-au construit o reputație de pionieri ai unei complet noi abordări a vechilor repertorii, dincolo de spiritul muzeistic sau bine-informat istoric, cu interpretările lor îndrăznețe și adesea controversate cărora le stau mărturie numeroasele colaborări internaționale, rezidențe, spectacole și CD-uri premiate. Graindelavoix a obținut mult-râvnitul premiu Edison Awards, două Premii Muzicale Klara, Premiul Caecilia al Presei Muzicale Belgiene și alte câteva premii acordate de revistele de muzică, cum ar fi Classica Répertoire, Pizzicato și Scherzo. În 2011, Graindelavoix a lucrat cu compania de dans Rosas a Annei Teresa De Keersmaeker la producția spectacolului Cesena, care a avut premiera la Court d’Honneur din Avignon. Graindelavoix realizează în mod frecvent proiecte multimedia și interdisciplinare, ca de exemplu filmele Ossuaires și Muntagna Nera – care readuce la viață un celebru club de „coal mine blues” din Limburg (CD editat de EMI/Warner); Trabe Dich Thierlein, o interpretare teatrală a polifoniei germane de la începutul secolului al XVI-lea, care a avut premiera în 2014 la Weimar Kunstfest. Tot în 2014, Graindelavoix a creat o instalație contemporană de sunet numită Maastricht Cryptonomies, prezentându-i pe muzicienii improvizatori Manuel Mota și Margarida Garcia, la Basilica Servatius din Maastricht. Graindelavoix a evoluat la Zomer Van Antwerpen, Roma Antwerpen, Laus Polyphoniae Festival, Moussem Festival, Behoud de Begeerte, Berliner Festspiele, Brooklyn Academy of Music din New York, Alkantara Festival și Fundația Gulbenkian din Lisabona, Festivalul de Muzică Veche din Utrecht, Roots Festival din Jaroslaw și Wratislavia Cantans din Wroclaw, Festival Alte Musik Regensburg, Kunstfest Weimar Ruhrtriennale în 2012 și 2013, Festival de Saintes, Radio France, Festivalul din Avignon, Concertgebouw Amsterdam, De Doelen dinRotterdam, Bozar Bruxelles și multe altele. Din 2015, Graindelavoix este în rezidență la Fundația Royaumont lângă Paris, oferind concerte și clase de măiestrie. Graindelavoix este susținută de către Comunitatea Flamandă.

BJÖRN SCHMELZER, director artistic

A studiat antropologia și muzicologia, dar ca artist multidisciplinar este în principal un autodidact. Este fondatorul și directorul artistic al Graindelavoix, o companie artistică ce pornește de la posibilități ale repertoriilor de muzică veche, explorând anacronismele fundamentale ale practicilor muzicale de-a lungul timpului. În acest scop, Graindelavoix adună artiști din toate disciplinele: muzicale, vizuale și interpretative… În cadrul unor îndelungate stagii de cercetare, Schmelzer a studiat în principal în zona mediteraneeană: Italia (Sardinia, Sicilia), Spania, Portugalia și Maroc, specializându-se în repertoriul vocal și practica spectacolului. A studiat în profunzime câteva tradiții vocale medievale, continuarea și supraviețuirea acestora peste timp, stilurile ornamentale și logica cunoașterii operative. Acestei munci el îi alătură observații din domeniul antropologiei, istoriei, geografiei-umane și etnomuzicologiei, având ca rezultat o serie de publicații și programe de concert. Este invitat în mod obișnuit să dirijeze și să țină cursuri. Björn Schmelzer a publicat o serie de eseuri și articole în reviste de literatură, reviste științifice, publicații academice și broșuri exhaustive ale unor CD-uri. În momentul de față scrie o carte despre practica vocală, rezultat al experienței de 10 ani alături de Graindelavoix. A obținut mai multe premii și onoruri împreună cu Graindelavoix, cum ar fi „Tânărul Muzician al Anului” oferit de Presa Muzicală Belgiană.
În 2011, Schmelzer a devenit primul „Creative Fellow in Musicology”, o colaborare între Festivalul de Muzică Veche din Utrecht și Centrul de Studii Umaniste al Universității din Utrecht. Pe lângă activitatea sa ca director artistic al Graindelavoix, realizează filme, artistice și documentare, adesea asociate cu proiectele Graindelavoix. Ca autor de piese de teatru și regizor, a creat, printre altele, Cesena cu Anne Teresa de Keersmaeker, Muntagna Nera cu Filip Jordens și Jan Van Outryve, Ossuaires cu Koen Broos și Wim Scheyltjens și Trabe Dich Thierlein cu Margarida Garcia, Koen Broos și David Hernandez. Cel mai recent, a realizat împreună cu Koen Broos și Margarida Garcia instalațiile audio-vizuale și interdisciplinare din The Hospital of Undersized Gestures.

 

Concert de lansare a CD-ului
THE LIBERATION OF THE GOTHIC.
Florid polyphony by Thomas Ashwell and John Browne. 



One response to “GRAINDELAVOIX”

  1. […] LE PROJET ‘PRÈS DE VOTRE OREILLE’ […]